رویه کوبی مبل

رویه کوبی مبل ، تعمیر مبل ، رویه کوبی و تعمیر مبل اداری و منزل

رویه کوبی مبل

رویه کوبی مبل ، تعمیر مبل ، رویه کوبی و تعمیر مبل اداری و منزل

همه چیز درباره تعمیر مبل

با نگاهی به مطالب اینترنت و یک جستجوی سطحی در گوگل و سایت های پرطرفداری مانند شیپور و دیوار درمیابید که تعمیر مبل نیز مانند سایر خدمات تخصصی دارای اصطلاحات خاص خود میباشد.

در این مطلب ابتدا دو عبارت تعمیرات مبل و رویه کوبی مبل را بطور مختصر شرح خواهیم داد و سپس همه چیز درباره تعمیر مبل را به شما خواهیم گفت.  

تعمیرات مبل مهر

رویه کوبی مبل یعنی چه ؟

شاید بنظر برسید منظور از رویه کوبی مبل همان تعمیر مبلمان است ولی در واقع این دو موضوع تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

تولید کنندگان مبلمان دارای حداقل سه بخش مجزا و تخصصی هستند.

  • متخصصین ساخت کلاف و اسکلت مبل
  • متخصصین رنگ کاری ( که این مورد بیشتر در مورد مبل استیل بکار میرود )
  • متخصصین رویه کوبی مبل

ساخت اسکلت و کلاف مبل و همینطور رنگ کاری مبلمان در اینجا مورد بحث ما نیست . شاید بزودی مطلبی جامع و مفصل دراین باره تهیه و منتشر کنیم

رویه کوبی مبل

رویه کوبی مبلبه کلیه فعالیتهایی که باعث میشود یک کلاف مبل ( رنگ کاری و فنر بندی شده در صورت لزوم ) اماده تحویل و روانه بازار فروش شود رویه کوبی میگویند. بنابراین رویه کوبی مفهومی کاملا متفاوت از تعمیر مبل دارد. رویه کوبی در تولید کنندگان حرفه ای خود به چند بخش تقسیم میگردد

  1. اسفنج کاری و محتوی مبل : وظیفه اصلی این افراد نصب و چسباندن اسفنج، فوم، پنبه و سایر محتوی مبل است.
  2. دوخت و دوز : بسیاری از انواع مبلمان نیاز به دوخت و دوز دارند. تشک های مبل، پشتی ها، دسته ها، قابهای بیرونی کاناپه و ...
  3. رویه کوب : رویه کوبی مبل پس از انجام کارهای ابتدایی و آماده شدن زیر کار پارچه را با مهارت روی کلاف آماده مبل متصل میکند. این کار توسط منگنه کوب یا به اشطلاح استپ (Stop) انجام میشود.
  4. تزئینات، سرمه کاری و گل میخ : این قسمت تزئینات مبل را شامل میشود و معمولا کارگران حرفه ای خود را دارد و آخرین بخش رویه کوبی مبل و تولید است.

تعمیر مبل

با توجه به موارد بالا باید تفاوت بین تعمیرات مبل و رویه کوبی را متوجه شده باشید. یک تعمیر کار مبل شخصی است که به تمامی مراحل تولید مبلمان آشناست و در صورتیکه هر بخش از مبل آسیب ببیند توانایی تشخیص و تعمیر کردن آنرا دارد.

لازم به توضیح است که شکافتن پارچه یا رویه مبل فعالیتی است که در هیچ مرکز تولید مبلی وجود ندارد مگر بندرت و بصورت جزئی ! اما گاهی در تعمیر مبل مشاهده میشود که یک اشکال جزئی در فنر بندی نیاز به شکافتن مبل ، تعمیر بخش آسیب دیده و رویه کوبی است.

تفاوت تعمیر مبل و رویه کوبی

تعمیرات مبل شامل مجموعه ای از کارهاست که یک مبل فرسوده یا خراب را به یک مبل نو تبدیل میکند

رویه کوبی مبل یعنی اتصال پارچه مبلی به کلاف مبل !

بررسی یک اشتباه رایج و مرسوم

در حال حاضر بسیاری از افراد کارگاه های تعمیرات مبل را همان رویه کوبی مبل میدانند و همینطور بسیاری از کارگاه های تعمیر مبل اسمی با عبارت ابتدایی رویه کوبی مبل بر روی خود میگذارند.

این مطلب تنها برای تمایز قایل شدن بین دو عبارت رویه کوبی مبل و تعمیرات مبل منتشر گردیده و هدف این نیست که بگوییم : کارگاه های تعمیر مبل با عناوین مختلف تخصصی متفاوت دارند. این فقط یک اشتباه رایج و مرسوم است. درست مانند پفک یا وایتکس !

تعمیرات مبل مهر یا رویه کوبی مبل مهر : هر دو عبارت به بهترین مرکز تخصصی تعمیرات مبل اشاره میکنند !!

چه مبلی را تعمیر کنیم ؟

بطور کلی هر نوع مبلی قابلیت تعمیر دارد. اما برخی از مبلها به دلیل کیفیت پایین کلاف و اسکلت چوبی درصورت تعمیرهم قابلیت استفاده طولانی مدت ندارند و حتی برخی از موارد هستند که به دلیل عدم استفاده صحیح و قرسودگی بیش از حد ارزش تعمیر را ندارند.

یکی از آسیب هایی که باعث میشود به شما پیشنهاد نمیکنیم مبلتان را تعمیر کنید شکستن پایه مبل استیل است. اگرچه قابلیت تعمیر وجود دارد ولی معمولا باید همواره با احتیاط از آن استفاده کنید و یا برای تعمیر اساسی و یافتن پایه ای شبیه پایه قبلی مبل هزینه زیادی را صرف کنید

شکستن تکیه گاه مبل یا از بین رفتن تاج مبل هم به همین صورت است. مگر آنکه زیبایی و دکوراسیون خانه مسئله مهمی برای شما نباشد.

کارشناسان تعمیر مبل پس از بازدید از مبلمان معمولا توضیحات کامل و دقیقی را به شما ارائه میدهند که میتوانید پس از آن تصمیم بگیرید که مبل خود را تعمیر کنید یا یک مبل نو بخرید !

متراژ پارچه برای تعمیر مبل

رویه کوبی و تعمیر مبل

بطور کلی برای یک دست مبل 8 نفره میزان پارچه مبلی در مبلمان راحتی بیشتر از مبل استیل است. بخصوص مبل های راحتی تمام پارچه.

هر مبل با توجه به اندازه و نوع آن متراژ پارچه متفاوتی را نیاز دارد که برآورد دقیق آن حتما باید با بازدید از مبل و یا دستکم مشاهده تصویر مبل همراه باشد.

متخصصین حرفه ای مبل معمولا به اندازه 1 تا 2 متر پارچه اضافه به شما پیشنهاد میکنند که 3 علت دارد

  1. ممکن است بخشی از پارچه در اثر یک اشتباه کوچک محاسباتی یا فنی از بین برود
  2. در صورت کم آمدن پارچه پیدا کردن پارچه ای که دقیقا همرنگ با پارچه تهیه شده باشد بسیار سخت است. هر طاقه پاچه با طاقه دیگر تفاوتهایی دارد که در نگاه اول به چشم میآید
  3. درست کردن کوسن همرنگ با پارچه مبل با استفاده از پارچه های اضافی

البته پیشنهاد میکنیم زمان تهیه پارچه مبلی دو متر پارچه بیشتر از آنچه به شما گفته شده است برای احتیاط تهیه کنید تا اگر زمانی به پارچه یکی از مبل ها آسیب رسید بتوانید سریعا آنرا تعمیر و رویه کوبی کنید.

انتخاب پارچه مبلی

شما میتوانید پارچه ای را که روی مبل استیل دوستتان دیده اید برای مبل راحتی استفاده کنید. هیچ محدودیتی برای انجام این کار وجود ندارد ولی بهتر استبه این توصیه ها عمل کنید :

  • به توضیحات ارائه شده توسط استادکاران تعمیر مبل توجه کنید
  • بخش عمده ای از هزینه تعمیرات مبل را پارچه مبل شامل میشود.
  • عرف استفاده از پارچه را بر هم نزنید. برخی پارچه برای مبل استیل و برخی برای مبلمان راحتی تولید میشوند.
  • اگر دوست دارید از 2 یا سه نوع پارچه استفاده کنید.
  • صرفا به خاطر اسم پارچه و مد بودن پارچه مبلی انتخاب نکنید. سالی چند مدل پارچه به عنوان مد روز وارد بازار میشود.
انتخاب پارچه مبلی

انواع رنگ مبل و رنگ کاری مبل

1- رنگ پوششی : طلایی، زرشکی، کرم، سیاه و رنگهایی که بافت چوب پس از رنگ کاری مشخص نمیشود.

2- رنگ طبیعی : گردویی، فندقی و رنگهای ترکیبی که پس از رنگکاری بافت چوب کم و بیش مشخص است. معمولا این رنگها برای مبلمان کلاسیک و آنتیک استفاده میشود.

3- ورق طلا : ورق های بسیار نازک فلزی با رنگ طلایی که توسط چسب های مخصوصی و با دقت و مهارت بر روی چوب مبل چسبانده شده و سپس با پلی استر آنرا پوشش میدهند.

انتخاب رنگ مبل

بسته به سلیقه خودتان هر رنگی را که میپسندید استفاده کنید اما همیشه به توصیه های متخصصین و تعمیرکاران مبل توجه کنید و از مشاوره آنها حداکثر استفاده را ببرید

ضمانت کیفیت

مواردی که یک جسم خارجی باعث پاره شدن پارچه مبل شده باشد یا شکستگی که قبلا توسط تعمیرات مبل ترمیم نشده باشد شامل هیچ نوع ضمانتی نخواهد شد. بطور کلی مبل وسیله ای آسیب پذیر است بخصوص زمانیکه استفاده صحیح از آن انجام نشود.

باز شدن درز دوخت و دوز، از بین رفتن خاصیت ارتجاعی کف و پشت مبل و در واقع نشست کردن و از بین رفتن اسفنجها، جداشدن اتصل پارچه به چوب، خراب شدن فنرها و مواردی از این قبیل ضمانت میشود. قبل از تحویل و یا هنگام بازدید از مبل بپرسید چه مدت مبل را ضمانت خواهید کرد !

کیفیت مواد اولیه

اگر قبلا موبل خود را برای تعمیر به یک کارگاه رویه کوبی سپردید و مبل شما پس از مدتی نشست کرد به حالت فرسوده در آمد مجددا مبل خود را برای تعمیر به همانجا نسپارید.

مواد اولیه خوب مانند اسفنج، فوم و ... باعث افزایش طول عمر مبل و راحتی بیشتر میشود. هرگز مهارت یک استادکار جایگزین مواد اولیه با کیفیت در مبلمان نمیشود و نکته دیگر اینکه یک رویه کوبی مجرب و متعهد از مواد اولیه بی کیفیت استفاده نمیکند.

هزینه حمل و نقل مبلمان

اگر میخواهید میتوانید از خدمات شرکتهای باربری برای حمل و نقل مبلمان خود به کارگاه تعمیرات مبل و برعکس استفاده کنید ولی بهتر است این کار را به عهده مراکز رویه کوبی و تعمیر مبل بسپارید. دودلیل قانع کننده دارد

  • اکثر کارگاه های رویه کوبی و تعمیرات مانند مبل مهر مبل شما را بصورت رایگان جابجای میکنند. بنابراین هزینه ای از این بابت پرداخت نخواهید کرد.
  • جابجایی مبلمان نیازمند تجربه و مهارت است و حمل و نقل ناشیانه ممکن است باعث صدمه دیدن مبل شما شود

مبلمان را کجا تعمیر کنیم؟

ممکن است بنظر بیاید که سپردن مبلمان به کارگاه های نزدیک محل سکونت بهتر از سایر جاها است.

این موضوع در صورتی صحیح است که کارگاه مورد نظر کیفیت کار بالا و خوبی داشته باشد در غیر اینصورت به شما پیشنهاد میکنیم روی این موضوع حساسیت نداشته باشید.

حمل و نقل رایگان و همینطور امکان ارسال و دریافت ویدئو از مراحل مختلف تعمیر مبلمان امروزه روشی مرسوم و متداول از قرار گرفتن در جریان جزئیات یک کار است.

مرکز تخصصی تعمیرات و رویه کوبی مبل مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.